Wszyscy mają takie same szanse
– Bardzo przydały się te dodatkowe zajęcia z matematyki. Wypadłyśmy dobrze na egzaminie, choć nauczyciele mówią, że mogło być jeszcze lepiej – przyznają Hania i Magda, uczennice trzeciej klasy Gimnazjum nr 4 w Rybniku.
– Ja uczestniczyłam jeszcze w zajęciach kółek: biologicznego i muzycznego – dodaje trzecioklasistka Hania. „Czwórka” była jedną ze szkół biorących udział w projekcie „Równy start w przyszłość – wyrównywanie szans edukacyjnych w Rybniku”, finansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt, który ruszył na początku ubiegłego roku, miał umożliwić wszystkim rybnickim uczniom dostęp do nauki poza godzinami lekcyjnymi. – Ponad tysiąc nauczycieli stworzyło około dwa tysiące programów zajęć, w których uczestniczyło prawie 18 tysięcy uczniów z 25 szkół podstawowych, 11 gimnazjalnych i 15 ponadgimnazjalnych – podsumowała Katarzyna Korba, zastępca kierownika projektu. Rybniccy uczniowie korzystali z zajęć wyrównawczych, motywacyjnych, kółek zainteresowań, językowych, informatycznych, spotykali się z psychologami, wyjeżdżali na wycieczki. Wspólnie z rybnicką policją realizowano program „Bezpieczna droga do szkoły”. Odbywały się także międzyszkolne konkursy, m.in. „Kaskada”, „E–wizytówk@” i „Mistrz dobrego wychowania”. Dla wyróżniających się uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zorganizowano kurs żeglarza jachtowego. Siedemnastu z dziewiętnastu jego uczestników już zdobyło patent. – Także na dzisiaj wyznaczono termin obrony pracy magisterskiej studentowi Uniwersytetu Opolskiego, który opisał nasz projekt – zdradziła uczestnikom forum Katarzyna Korba.
Nie jestem pewien wyniku dzisiejszego meczu
– Gdy ruszaliśmy z tym projektem, nie byłem pewien jego wyniku. Tak jak nie jestem pewien jako kibic wyniku dzisiejszego meczu Polska – Austria. Jednak rezultat projektu, jego wskaźniki są bardzo dobre – stwierdził Adam Fudali, prezydent Rybnika. Rozpoczynając projekt, przeprowadzono badanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów. Ponowne testy odbyły się wiosną tego roku. W szkołach podstawowych pierwszy wynik w dziewięciostopniowe, skali wypadł na 4, czyli „niżej średniej”. Marcowe testy zostały rozwiązane na 5 (wynik średni). W gimnazjach uczniowie zdali egzaminy z części: humanistycznej i matematyczno–przyrodniczej na 3 (poziom niski). Tegoroczne testy wypadły na 5 (wynik średni). Z kolei w szkołach ponadgimnazjalnych w części humanistycznej ponad 65% uczniów uzyskało poziom wyższy niż w badaniu początkowym, a w części matematyczno–przyrodniczej – 89,5%. Ponadto za prawie 650 tysięcy złotych zakupiono do szkół pomoce dydaktyczne. Budżet całego projektu, który wspólnie ze szkołami realizowali: Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych i Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna, wynosił prawie 9 mln zł. Znalazł się on także na liście 15 laureatów konkursu „Dobre praktyki EFS 2008” ogłoszonej przez Ministra Rozwoju Regionalnego. – To nie jest nasze ostatnie słowo, jeżeli chodzi o tego typu projekty. Będziemy teraz szukać środków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w którym można zdobyć jeszcze większe pieniądze – zapowiedział prezydent Rybnika.
Beata Mońka