ZUS drugi w kolejności
Od 20 września tego roku zmieniły się przepisy dotyczące możliwości zawieszenia działalności gospodarczej. Pierwszą instytucją, którą powinien odwiedzić przedsiębiorca jest urząd miasta lub gminy, a dopiero potem ZUS.
Dotychczas biznesmeni mogli zawieszać działalność, ale żadne przepisy nie precyzowały kiedy należy to zrobić, na jak długo i pod jakimi warunkami. Wprowadzenie nowelizacji od 20 września uregulowało wszystkie niejasności. - Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o swobodzie działalności gospodarczej osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą oraz wspólnicy spółek jawnych, partnerskich, komandytowych i jednoosobowych spółek z o.o., niezatrudniający pracowników mogą zawiesić wykonywanie działalności. Może ono trwać minimum miesiąc, a maksimum 24 miesiące. Krótsze lub dłuższe przerwy nie są dopuszczalne – mówi Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy oddziału ZUS w Rybniku. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować o zawieszeniu działalności swój organ ewidencyjny, tj. urząd miasta, gminy, Krajowy Rejestr Sądowy. Dopiero potem wypełnia w ZUS dokumentację dotyczącą wyrejestrowania płatnika składek i wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego (formularze ZUS ZWPA i ZUS ZWUA). - Bardzo ważne jest to, kiedy przedsiębiorca złoży w organie ewidencyjnym informację o zawieszeniu działalności gospodarczej, bowiem zgodnie z przepisami zawieszenie wykonywania działalności wywiera skutki prawne w zakresie ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca dokonał zgłoszenia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej do ostatniego dnia miesiąca, w którym przedsiębiorca dokonał zgłoszenia wznowienia jej wykonywania.
(bea), iob