Znają swoje prawa
Uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Niewiadomiu rozmawiali o swoich prawach.
Celem projektu było uświadomienie dzieciom ich praw, zapoznanie uczniów z najważniejszymi aktami prawnymi, dotyczącymi ich ochrony oraz poinformowanie, gdzie mogą szukać pomocy w przypadku nieprzestrzegania tych praw. Dzień rozpoczął się od przeprowadzenia lekcji wychowawczych. Uczniowie wszystkich klas uczestniczyli w lekcji pod hasłem: „Wokół praw dziecka”. Scenariusze tych zajęć dostosowane były do wieku i możliwości percepcyjnych dzieci. Starsi uczniowie rozmawiali na temat swoich praw i obowiązków. Zastanawiali się, jak wolno korzystać z praw w szkole. Przypomnieli sobie akty prawne dotyczące praw człowieka oraz praw dziecka. Uczniom bardzo podobało się zadanie, w którym wcielili się w doradców ONZ i sami układali prawa konwencji, które ich zdaniem powinna ona zawierać. Następnie zostały one porównane z katalogiem praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka. W trakcie lekcji uczniowie zastanawiali się, u kogo mogą szukać pomocy w sytuacjach, gdy złamane zostaną ich prawa. Dzieci zapoznały się z instytucją Rzecznika Praw Dziecka oraz zanotowały sobie jego numer telefonu. Ciekawym elementem lekcji, przeprowadzonych w klasach młodszych, była analiza listów dzieci z różnych krajów pod kątem przestrzegania postanowień Konwencji o Prawach Dziecka i dyskusja w oparciu o wiersz M. Brykczyńskiego „O prawach dziecka”. Po lekcjach uczniowie wykonywali w grupach plakaty na temat wylosowanego wcześniej prawa dziecka. W drugiej części obchodów Szkolnego Dnia Praw Dziecka uczniowie uczestniczyli w apelach. Młodsi uczniowie zobaczyli scenki w wykonaniu kolegów z klasy II b i II c, wysłuchali recytacji wierszy i obejrzeli dwa krótkie filmy na temat „Dzieci Afryki”. Spotkanie dla uczniów klas starszych rozpoczęło się od prezentacji multimedialnej „Prawa człowieka, ucznia, dziecka”. Następnie przedstawiciele klas rywalizowali ze sobą w konkursie „Znam swoje prawa, ale pamiętam, że inni też je mają”. Dzieci wykazały się dużą wiedzą. Poziom konkursu był tak wysoki, że konieczna była dogrywka, w celu wyłonienia zwycięzców. Koordynatorką imprezy była Izabela Gorzelany, pedagog szkolna, którą wsparły: Ewa Starczewska, Karolina Latoń, Urszula Hadam oraz Anna Swoboda. oprac. bea