Prawnik radzi
Michał Jarmundowicz
Adwokat z Kancelarii Radcy PrawnegoMichał Mocko i Partnerzy z Orzesza
Masz wątpliwości, szukasz pomocy? Tylko u nas porady prawnika za darmo!
Napisz na porady@nowiny.pl
Trzy lata temu wyjechałem do UK. Przed wyjazdem pracowałem w firmie, zajmującej się wyposażeniem serwisów samochodowych. Jakiś czas przed wyjazdem sprzedałem używane urządzenie. Klient wiedział, że jest używane. Podpisał nawet dokument potwierdzający stan urządzenia. Tydzień temu okazało się, że ma się odbyć sprawa sądowa w sprawie tego urządzenia. Nie wiem co się stało z urządzeniem i z jakiego powodu ma odbyć się sprawa. Pytania: 1. Czy ja jako sprzedawca i były pracownik mogę ponieść jakaś karę? 2. Czy kupujący może wnieść przeciwko mnie jakiś pozew i o co może mnie oskarżyć? 3. Czy ciąży na mnie jakaś odpowiedzialność za sprzedaż tego urządzenia?
Zgodnie z art. 117 § 2 kodeksu pracy pracownik nie ponosi ryzyka związanego z działalnością pracodawcy. Za podstawową i wyróżniającą cechę stosunku pracy uważa się powszechnie obciążenie ryzykiem podmiotu zatrudniającego. Na tej zasadzie oparta jest konstrukcja wszelkiej, nie tylko materialnej, odpowiedzialności pracownika. Pracodawca ponosi ryzyko produkcyjne, techniczne, gospodarcze i osobowe. Mając na uwadze powyższe, jakiekolwiek roszczenia związane z wadliwością towaru klient może zgłaszać tylko i wyłącznie do Pana pracodawcy. Należy jednakże nadmienić, że w określonych sytuacjach pracownik może ponosić za swoje błędne zachowanie odpowiedzialność. Jeśli nie wykonał lub wykonał nienależycie swoje obowiązki i przyczynił się tym do powstania szkody w mieniu pracodawcy, ma obowiązek naprawić szkodę. W takiej sytuacji pracownik ponosi odpowiedzialność za swoje działania i zaniechania. Nie bierze jednak na siebie odpowiedzialności za inne osoby. Nie poniesie on odpowiedzialności za szkodę, jeśli przyczynił się do jej powstania lub zwiększenia pracodawca albo inna osoba.