Prawnik radzi
Michał Adamczok, prawnik z Kancelarii Radcy Prawnego Michał Mocko i Partnerzy z Orzesza
Masz wątpliwości, szukasz pomocy?
Tylko u nas porady prawnika za darmo!
Napisz na porady@nowiny.pl
Witam. Chciałabym usunąć drzewa z mojej nieruchomości. Czy muszę mieć jakieś zezwolenie na wycinkę drzew z mojego przydomowego ogródka?
Grażyna
Zgodnie z art. 83 ustawy o ochronie przyrody usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości może nastąpić, po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta na wniosek posiadacza nieruchomości. Jeżeli posiadacz nieruchomości nie jest właścicielem – lub użytkownikiem wieczystym, do wniosku dołącza się zgodę jej właściciela. Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wydaje wojewódzki konserwator zabytków.
Aby uzyskać zezwolenie należy złożyć do stosownego urzędu gminy wniosek, który powinien zawierać imię, nazwisko i adres posiadacza i właściciela nieruchomości, tytuł prawny władania nieruchomością, nazwę gatunku drzewa lub krzewu, obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm, przeznaczenia terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew, przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy, rysunek lub mapę określającą usytuowanie drzewa lub krzewu w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej nieruchomości.
Zezwolenia nie wymaga między innymi usunięcie drzew lub krzewów owocowych oraz drzew lub krzewów, których wiek nie przekracza 10 lat. Jednocześnie organ wydający zezwolenie może nałożyć na Panią obowiązek uiszczenia opłaty z tytułu usunięcia drzew lub krzewów.