Prawnik radzi
Michał Jarmundowicz adwokat z Kancelarii Radcy Prawnego Michał Mocko i Partnerzy z Orzesza
Masz wątpliwości, szukasz pomocy? Tylko u nas porady prawnika za darmo!
Napisz na: porady@nowiny.pl
Biuro rachunkowe źle zgłosiło moją firmę do ubezpieczeń w ZUS-ie, ponadto mnie samą wprowadziło w błąd w skutek czego mam niezapłacone od kilku miesięcy ubezpieczenie społeczne oraz emerytalne. Czy w tej sytuacji mogę żądać od nich odszkodowania, a jeżeli tak to w jakiej wysokości? Jeżeli ktoś może mi pomóc to bardzo proszę o uwagi, za każdą sugestię będę wdzięczna.
Pozdrawiam Aneta
Względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odpowiedzialność ponosi płatnik składek, czyli przedsiębiorca. Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych to właśnie na płatniku składek spoczywa obowiązek przesłania we właściwym terminie deklaracji rozliczeniowej. Natomiast w stosunku do przedsiębiorcy biuro rachunkowe może ponieść odpowiedzialność cywilnoprawną spowodowaną niewykonaniem zobowiązania ciążącego na nim względem przedsiębiorcy. Zatem odpowiedzialność biura rachunkowego za szkodę kształtuje się na zasadach odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, uregulowane w art. 471 Kodeksu cywilnego. Przesłankami odpowiedzialności biura rachunkowego są więc: poniesienie szkody przez wierzyciela, czyli klienta korzystającego z usług biura, szkoda powstała w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez biuro, istnienie związku przyczynowego między niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiązania a szkodą, a także szkoda powstała z winy biura. W kwestii określenia zakresu szkody, zastosowanie ma art. 361 § 2 k.c. który stanowi, że naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.