By lepiej zrozumieć dysleksję
Od 3 do 10 października odbywać się będzie Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. W Szkole Podstawowej nr 1 im. Ludwika Holesza w Świerklanach przewidziane są warsztaty dla rodziców i zajęcia dla dzieci.
Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Trudności te spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji. Zaburzenia z kolei powstają na skutek nieprawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Wielu osobom wciąż brakuje podstawowej wiedzy na temat dysleksji, a to z kolei często hamuje rozwój dzieci borykających się z problemem. Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji jest świetną okazją, by zgłębić wiedzę na temat problemu i lepiej zrozumieć dyslektyków. W świerklańskiej placówce przewidziane są w związku z tym warsztaty i zajęcia. – W ostatni czwartek października zorganizujemy w naszej szkole warsztaty poświęcone problemowi dysleksji. Będzie to spotkanie dla rodziców, odbywające się w ramach Klubu Dobrego Rodzica, działającego przy Stowarzyszeniu „Inicjatywa”. Chcemy przybliżyć świat dyslektyka zainteresowanym rodzicom, zwłaszcza tym, których dzieci zmagają się z problemem. Poza tym, jak co roku, dzieci będą miały możliwość uczestniczenia w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych – mówi Anna Oleksy, pedagog szkolny w SP nr 1 w Świerklanach. W świerklańskiej placówce do tej pory wraz z treningiem ortograficznym objętych specjalistyczną pomocą zostało 34 uczniów z klas 1-6. Obecnie w szkole jest sześcioro dzieci z diagnozą dysleksji rozwojowej, jedenaścioro z kolei czeka na diagnozę. Każde dziecko, u którego podejrzewa się dysleksję, może być przebadane za zgodą rodziców w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rybniku. Zdiagnozowani dyslektycy mogą wziąć udział we wspomnianych zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, które polegają na usprawnieniu zaburzonych funkcji poznawczych i ruchowych dziecka. Tego typu praca z uczniem dyslektycznym przynosi efekty, jednak potrzebne jest również zaangażowanie rodziców. – Efekty pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych obserwuję głównie wśród uczniów, których rodzice są świadomi problemu i pracują z dziećmi również w domu. Chęć do wykonywania systematycznej pracy i motywacja ucznia są oczywiście niezbędne. Poprzez ćwiczenia wypracowujemy pewne schematy, mimo, że nie da się w pełni skorygować dysfunkcji. Dzieci osiągają różne efekty, lecz dotychczas nie spotkałam w swojej pracy dziecka, które przez udział w zajęciach nie poprawiłoby swojej sytuacji – tłumaczy Anna Oleksy. Warto przyjrzeć się bliżej zagadnieniom dysleksji, przede wszystkim po to, by lepiej zrozumieć osoby nią dotknięte. Trzeba wiedzieć, że sposób przyswajania, percepcji i przetwarzania informacji u dyslektyka jest inny niż u prawidłowo funkcjonującego człowieka. Wiedza w tym temacie pomoże otworzyć się na dziecko z dysleksją, zrozumieć jego świat i sposób postrzegania, w końcu także skutecznie pomóc mu radzić sobie z trudnościami. Szybka diagnoza i intensywna praca z pewnością pomoże dziecku pokonywać codzienne trudności w nauce, wierzyć w siebie i odnosić sukcesy.
(an)