Nowa tradycja w Przedszkolu 42
Wszystko zaczęło się w 2005 roku, kiedy to zorganizowaliśmy konkurs dla dzieci i rodziców na nazwę przedszkola, a później na jego logo, które stworzył dla nas rodzic–plastyk. W czerwcu 2005 roku nastąpiło uroczyste nadanie nazwy „Tęczowa Kraina” i odsłonięcie logo przedszkola, z udziałem prezydenta Adama Fudali.
Nazwa przedszkola stała się inspiracją do dalszych działań: powstania hymnu przedszkola, strony internetowej (www.przedszkole42.tylda.net), organizacji imprez przedszkolnych, konkursów dla dzieci i rodziców. Corocznie spotykamy się na pikniku przedszkolnym, organizowanym wspólnie z rodzicami, zwanym „Świętem Tęczowej Krainy”. Cały dochód z festynu przeznaczany jest na zakup zabawek, sprzętu na salę gimnastyczną, wzbogacanie ogrodu przedszkolnego itp. Festyn jest okazją do bliższego poznania rodziców, swobodnych rozmów, miłego spędzenia wspólnie czasu.
Dla dzieci i rodziców proponujemy także konkursy związane z nazwą placówki. Uroczyste ogłoszenie wyników i rozdanie nagród następuje zawsze w obecności dzieci, rodziców i nauczycieli, podczas „Święta Tęczowej Krainy”. W 2009r. zaproponowaliśmy konkurs plastyczny na „Maskotkę przedszkola”. Wygrał projekt wybrany przez komisję w składzie której znaleźli się rodzice, nauczyciele i dzieci, na podstawie którego firma z Łodzi wykonała dla nas maskotkę. „Tęczoludek” powitał dzieci 1 września 2010r. w przedszkolu i jest specjalnym gościem na przedszkolnych i grupowych uroczystościach, a jego wersja „mini” stanowi upominek dla dzieci kończących edukację przedszkolną. Dla rybnickich przedszkoli także proponujemy raz w roku szkolnym konkurs związany z nazwą naszego przedszkola np. „Kolory jesieni”, „Wiosna w kolorach tęczy” itp. Korzyści, jakie niosą za sobą opisane działania to przede wszystkim zaangażowanie rodziców w życie przedszkola, w jego rozwój, promocja placówki w środowisku lokalnym. Dla rodziców to także możliwość aktywnego spędzania z dziećmi czasu, przygotowując np. prace na konkursy, radość ze wspólnej zabawy, rozwój inwencji twórczej. Dla dzieci dodatkowym atutem jest satysfakcja z udziału w konkursach, otrzymane dyplomy, nagrody, a dla zwycięzców fakt, że pomysły są wykorzystywane w dalszej pracy przedszkola. Tworzenie tradycji, utożsamianie się z przedszkolem, jego nazwą to kolejne pozytywne strony opisanych działań. Dla nas, nauczycieli natomiast stanowią one źródło rozwoju inwencji twórczej, oraz umiejętności organizatorskich. Dlatego warto tworzyć tradycję i wspólnie o nią dbać, niezależnie czy dotyczy to dużych społeczności czy tych małych, lokalnych, jak np. przedszkole.
Aleksandra Mika i Aneta Syguła nauczycielki P42