Największy portal aukcyjny w Polsce jest bezpieczny?
Joannę Wagner z biura prasowego Grupy Allegro pytamy o bezpieczeństwo najpopularniejszego portalu aukcyjnego, a także o kilka porad, by bezpieczniej kupować w sklepach internetowych i na aukcjach.
Allegro nie ustaje w wysiłkach na rzecz poprawy bezpieczeństwa w internecie. Stale pracujemy nad rozwojem dotychczasowych i tworzeniem nowych narzędzi gwarantujących wysokie bezpieczeństwo transakcji zawieranych za pośrednictwem serwisów Grupy Allegro. Angażujemy się także w szereg przedsięwzięć edukacyjnych i profilaktycznych skierowanych do naszych użytkowników, szczególnie tych młodszych – na przykład projekt Akademia Bezpiecznego Juniora. Odsetek oszustw popełnianych z wykorzystaniem stron serwisu Allegro wynosi 0,05 ‰.
Śledząc internetowe aukcje pamiętajmy, że i tam mogą znaleźć się osoby nieuczciwe. „Dobra” cena przyciąga, ale również powinna nam dawać do myślenia, czy intencje sprzedającego są uczciwe. Oszuści najczęściej wykorzystują nieuwagę, pośpiech i podekscytowanie robiących zakupy.
Jeśli jesteś ofiarą oszustwa, poinformuj jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa Allegro (kontaktuj się za pomocą formularza, znajduje się na stronie głównej). Specjaliści z działu bezpieczeństwa Allegro ściśle współpracują z wszystkimi jednostkami policji w kraju. Zachowaj wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. Zgłoś się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej w Twoim miejscu zamieszkania jednostki policji. Dobrze jest, gdy zgłaszając się do jednostki policji, pokrzywdzony potrafi podać datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę, nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e–mailowy, sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e–mail, nr telefonu, adres oraz sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.
(not. mark)
Sprawdź swoje prawa zanim klikniesz. Jakie mamy prawa kupując w internecie?
1. Podczas zakupów w sieci mamy więcej praw niż podczas zakupów w sklepie tradycyjnym. Dlatego, że możemy oddać rzecz w ciągu 10 dni od zakupu, nawet gdy po prostu przestała nam się podobać. Wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i przesłać je w ciągu 10 dni do przedsiębiorcy. Ma on z kolei 14 dni na zwrot wpłaconych przez nas pieniędzy. 30 dni – to termin na powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane.
2. Nie wszystkie zamówione rzeczy możemy oddać. Prawo to nie dotyczy np. gier, płyt CD, DVD, programów komputerowych, gdy usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Również nie możemy oddać kupionych w internecie wycieczek, biletów na imprezy, do kina, teatru, na koncert.
3. Prawo do zwrotu dotyczy tylko zakupów od przedsiębiorcy. Nie mamy takiego prawa, gdy kupujemy od os. prywatnej – chyba że wynika to z jej dobrej woli. Również wtedy nie możemy liczyć na pomoc organizacji konsumenckich czy rzeczników konsumentów – udzielają porad tylko w sporach między przedsiębiorcą a konsumentem.
4. „Kup teraz” a licytacje – rzecz kupioną od przedsiębiorcy w opcji „kup teraz” możemy zwrócić w ciągu dni 10, a w drodze licytacji niestety nie.
5. Kupując w sieci, także przysługuje nam gwarancja, jeżeli sklep jej udziela, oraz prawo do reklamacji (zagwarantowane prawnie). Reklamować możemy w ciągu 2 lat od zakupu, nie później niż w ciągu 2 miesięcy od stwierdzenia wady. Oczywiście konieczny jest dowód zakupu – paragon, potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta itp.