Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 29 (297) Data wydania: 17.07.12

Ekoserwis: Każda kampania zwiększa świadomość

W Sosnowcu 4 lipca podsumowano zorganizowaną przez TAURON Ciepło SA, przy wsparciu finansowym Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, kampanię społeczną uświadamiającą o szkodliwości domowych palenisk, zwłaszcza takich, w których spalane są śmieci i złej jakości paliwa.

Najwięcej konsekwencji takich działań – jak wykazały badania – ma miejsce w dużych miastach aglomeracji śląskiej, gdzie mieszkania nie są podłączone do sieci ciepłowniczej.

Kampania trwała dziewięć miesięcy. W tym czasie zorganizowano 40 spotkań z mieszkańcami i zarządcami nieruchomości m.in. w Katowicach, Chorzowie, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Dąbrowie Górniczej i Zawierciu. Wybrano miejsca i osiedla, w których problem niskiej emisji jest największy. W spotkaniach wzięło udział ok. tysiąca osób.

Dyskutowano o kosztach podłączenia do sieci grzewczej i przekonywano, że tzw. ciepło sieciowe, choć droższe od opalania śmieciami i np. mułem węglowych, jest ekonomicznie porównywalne z kosztami opalania normalnym węglem, a tańsze niż ogrzewanie elektryczne, olejowe czy gazowe.

W ramach akcji pn. „Niska emisja – wysokie ryzyko” wydrukowano ponad 60 tys. gazet, zaaranżowano happening z udziałem kominiarzy w centrum Katowic, zorganizowano konkurs dla nauczycieli na program najciekawszej lekcji o niskiej emisji, zrealizowano serię edukacyjnych programów telewizyjnych, uruchomiono specjalną stronę internetową i profil na Facebooku.

W sumie – jak oszacowali organizatorzy kampanii– informacje o szkodliwościach niskiej emisji mogły dotrzeć nawet do pół miliona mieszkańców dużych miast województwa śląskiego, a do 40 tys. rodzin dodarła konkretna informacja o konsekwencjach spalania w domowych paleniskach śmieci i paliw niskiej jakości.

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wsparł tę kampanię kwotą 144 tys. zł. To jeden z pierwszych w kraju przykładów zaangażowania funduszu w kampanię zorganizowaną przez podmiot komercyjny.

– To dobre rozwiązanie i życzylibyśmy sobie, aby jak najwięcej podmiotów gospodarczych widziało swój sukces ekonomiczny w działaniach służących ochronie środowiska – powiedziała w Sosnowcu Gabriela Lenartowicz – prezes WFOŚiGW. Oprócz bowiem wymiernych korzyści dla środowiska, udało się uświadomić mieszkańcom, że niską emisją nie trujemy abstrakcyjnych i dalekich sąsiadów, ale szkodzimy przede wszystkim samym sobie – dodała Lenartowicz.

Uczestniczący w podsumowaniu kampanii Henryk Borczyk, prezes TAURON Ciepło SA oraz prezydent Sosnowca Kazimierz Górski podkreślali, że świadomości proekologicznej mieszkańców nie buduje się jednorazową kampanią lecz działaniami rozpisanymi na lata. Dobrze działa też konkretny przykład udanych proekologicznych przedsięwzięć takich jak Sosnowiec, gdzie w najbliższym czasie do sieci ciepłowniczej przyłączonych ma zostać 400 mieszkań i kilkanaście przedsiębiorstw wcześniej korzystających z innych źródeł ciepła. Oznacza to, że do atmosfery w ciągu roku trafi mniej o ponad 25 ton szkodliwych substancji jak pyłu, dwutlenku siarki, tlenków azotu i węgla.

Zakończeniu tego etapu kampanii towarzyszyła konferencja prasowa i rozdanie nagród w konkursie dla nauczycieli na scenariusz najciekawszej lekcji poświęconej szkodliwości niskiej emisji.

(eco)