Koniec z podróżami do Chałupek
Koleje Śląskie, które wkrótce będą wozić pasażerów po torach całego Śląska opublikowały swój rozkład jazdy. Wszystko wskazuje na to, że ruch pasażerski na linii Rybnik Towarowy – Chałupki oraz Chałupki – Bohumin przestanie istnieć.
Pasażerowie, którzy codziennie podróżują koleją w kierunku czeskiej granicy będą musieli zmienić środek lokomocji. Powołana przez marszałka spółka Koleje Śląskie, które z początkiem roku przejmą wszystkie regionalne połączenia, nie są zainteresowane wożeniem pasażerów po zdezelowanych torach linii 158. – Stan torów na trasie do Chałupek jest tak zły, że wymaga interwencji ze strony zarządcy infrastruktury, czyli spółki PKP PLK – przyznaje Adam Warzecha, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Jakiś czas temu PKP wykonała na linii bieżące naprawy i pociągi jeżdżą tu z prędkością o 10 kilometrów większą niż kilka miesięcy temu. Prędkość zwiększono z 30 na 40 kilometrów na godzinę... Szybsze przejazdy po wysłużonych torowiskach zagrażają bezpieczeństwu.
Nie opłaca się
– Jako przewoźnik nie jesteśmy zainteresowani wożeniem pasażerów z taką prędkością. W tym rejonie jest spora konkurencja ze strony busów i ciężko byłoby nam przyciągnąć ludzi. Nikt nie chce tracić czasu, podróżując z prędkością 40 kilometrów na godzinę. Obsługa danej trasy to konkretne pieniądze, które należy na to przeznaczyć. Naszym zdaniem świadczenie usług w takich warunkach nie będzie opłacalne. Temat jest jednak otwarty i jeśli linia zostanie wyremontowana co pozwoli zwiększyć prędkość przejazdową nie wykluczamy wożenia pasażerów na trasie do Chałupek – dodaje Warzecha. Jak się dowiedzieliśmy, Koleje Śląskie będą zmieniać rozkład raz w roku, jednak będą to drobniejsze zmiany. Temat przewozów na wspomnianej trasie wróci więc najszybciej w grudniu przyszłego roku przy okazji opracowywania nowego rozkładu.
Jest projekt
Jak poinformował niedawno Andrzej Janasz, dyrektor projektu w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A, rewitalizacja linii kolejowej nr 158 Rybnik Towarowy – Chałupki oraz odcinka linii nr 140 od stacji Rybnik do stacji Rybnik Towarowy znajduje się obecnie na liście rezerwowej, ale ma dużą szansę na realizację. Wstępnie zabezpieczono na jej wykonanie ok. 140 mln zł. Projekt modernizacji linii przewiduje zwiększenie prędkości pociągów na całej linii do 80 km/h (obecnie jeżdżą z prędkością 40 km/h). W jej ramach mają zostać wyremontowane lub wymienione tory, sieć trakcyjna, krawędzie peronów, oświetlenie i infrastruktura zabezpieczająca na całym jej przebiegu.
Co godzinę do Katowic
Szczegóły dotyczące nowego rozkładu jazdy Kolei Śląskich poznamy pod koniec października. Rozkład wejdzie w życie 9 grudnia. Koleje Śląskie będą uruchomiać dziennie 629 pociągów (obecnie jest ich 480). Koleje Śląskie obsłużą wszystkie linie, których stan techniczny pozwala na prowadzenie przewozów pasażerskich bez zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów i sprawności taboru. Pasażerowie będą mieli możliwość podróżowania na terenie całego województwa śląskiego na podstawie jednej taryfy. Koleje Śląskie wprowadzą do niej bilety strefowe, sieciowe, dobowe, imienne oraz miesięczne, kwartalne – imienne i na okaziciela. Na głównych liniach pociągi będą kursowały w takcie (czyli w stałych odstępach czasowych). Na linii Gliwice–Częstochowa przybędzie pociągów przyspieszonych. Na tej trasie 30-minutowy takt obejmie odcinek Katowice–Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Pojawią się też pociągi łączące skrajne części województwa m.in. Racibórz–Częstochowa (przez Rybnik) i Zwardoń–Żywiec–Częstochowa. Co godzinę będą kursowały pociągi na linii Katowice–Rybnik.
Adrian Czarnota