Zusomaty mają ułatwić nam życie
Klienci kilku placówek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w kraju mają do dyspozycji, niespotykany dotychczas w naszym kraju, wielofunkcyjny urzędomat. Do 17 grudnia urządzenia staną w większości terenowych jednostek ZUS.
– Dwa dotykowe ekrany, klawiatura, dwie drukarki, skaner, system głosowy, telefon – tak pokrótce można opisać urzędomat ZUS, potocznie zwany „zusomatem”. Jest to nic innego jak samoobsługowe urządzenie dedykowane wszystkim klientom Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – tłumaczy Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy ZUS w Rybniku.
Do 17 grudnia wejdą na wyposażenie wszystkich 43 oddziałów ZUS w kraju oraz 116 inspektoratów, które obsługują największą liczbę klientów.
Zusomaty będą dostępne dla klientów ZUS 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Umożliwią złożenie wniosku w ZUS zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Każdy dokument składany przez klienta jest przekazywany do placówki ZUS w formie papierowej i elektronicznego skanu. Zusomat umożliwia dostęp tak do portalu PUE (czyli do indywidualnych profili), jak też do strony internetowej ZUS. W każdej chwili istnieje też możliwość połączenia z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej – umożliwiają to wbudowane w zusomat słuchawki telefoniczne. Z urządzenia bez przeszkód mogą korzystać osoby na wózkach inwalidzkich. Koszt wdrożenia zusomatów to 12,5 mln zł, z czego 85 proc. kosztów pokrywa Unia Europejska, a 15 proc. budżet państwa.
(opr.pm)