Szpital musi udzielić pomocy
W nawiązaniu do sprawy Filipa, który nie otrzymał pomocy w rybnickim szpitalu, przedstawiamy stanowisko rzecznika praw pacjenta, którego zapytaliśmy o to, czy szpital może nie przyjąć pacjenta i jakie prawa przysługują pacjentowi w takim przypadku.
Przede wszystkim rodzice chłopca w takiej sytuacji powinni, najlepiej w formie pisemnej, złożyć skargę do dyrektora placówki, w której, ich zdaniem, lekarz nie dopełnił swoich obowiązków. Niezależnie od tego, w każdej sytuacji, gdy istnieje przypuszczenie, że personel medyczny postępuje niezgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz narusza ustawowe obowiązki, pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą zawiadomić o całym zajściu także właściwego rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy, który powinien dokładnie wyjaśnić wszystkie okoliczności. Oprócz wskazanych możliwości, rodzice mogą złożyć wniosek o odszkodowanie lub zadośćuczynienie do działającej od 1 stycznia 2012 r. wojewódzkiej komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. Celem postępowania przed taką komisją jest wyłącznie ustalenie, czy zdarzenie, które skutkowało szkodą majątkową lub niemajątkową, stanowiło zdarzenie medyczne. Podkreślę, że za zdarzenie medyczne przepisy uznają także m.in. rozstrój zdrowia pacjenta będący następstwem niezgodnej z aktualną wiedzą medyczną diagnozy, jeśli spowodowała ona niewłaściwe leczenie albo opóźniła właściwe leczenie, przyczyniając się do rozwoju choroby. Ważne jest, że przepisy dotyczą zdarzeń mających miejsce tylko w szpitalu oraz wyłącznie po 1 stycznia br. Zaznaczę, że w sytuacji, gdy wnioskodawca nie zaakceptuje propozycji odszkodowania zaproponowanej przez ubezpieczyciela szpitala przed komisją wojewódzką, wtedy ma możliwość wystąpienia w tej samej sprawie z powództwem do sądu cywilnego. Jeżeli jednak pacjent zaakceptuje przedstawioną mu propozycję odszkodowania i zadośćuczynienia to nie ma on już wtedy możliwości dochodzenia roszczeń w tej samej sprawie przed sądem, chyba, że pojawią się nowe objawy lub okoliczności związane ze zdarzeniem, już rozpatrzonym przez komisję.
Każdy pacjent, który wraz ze skierowaniem trafia do szpitala na izbę przyjęć ma prawo do uzyskania fachowej pomocy medycznej. Niemniej jednak to lekarz przyjmujący pacjenta ocenia, czy jego stan jest na tyle poważny, że wymaga on pilnego udzielenia świadczenia (natychmiastowej hospitalizacji), czy być może jego stan pozwala na przyjęcie przed nim innych pacjentów w przypadkach znacznie poważniejszych. Podkreślę też, że każdy pacjent zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta ma prawo żądać, aby lekarz udzielający mu świadczeń zdrowotnych zasięgnął opinii innego lekarza bądź zwołał konsylium lekarskie.
Chcę także zaznaczyć, że pacjenci, ich rodziny, a także wszystkie zainteresowane osoby, w każdej sytuacji, w której prawdopodobnie doszło do naruszenia praw pacjenta określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta, mogą skontaktować się z biurem rzecznika praw pacjenta poprzez ogólnopolską bezpłatną infolinię 800 190 590 czynną pn. – pt. w godz. 9.00 – 21.00. Dyżurujący pracownicy udzielą informacji, co w danej sytuacji zrobić, a w razie potrzeby podejmą interwencję.