Gimnazjum Sportowym nr 2 im. św. Jadwigi Królowej Polski
Rybniczanie poznają kulturę i historię
W Gimnazjum Sportowym nr 2 im. św. Jadwigi Królowej Polski od kilku lat działają klasy o profilu europejskim, w których realizowany jest projekt stworzony przez International Education, czyli międzynarodowe stowarzyszenie szkół, które zrzesza szkoły z 10 krajów europejskich.
– W ramach International Education klasy w szkołach partnerskich wdrażają wspólny kurs, zwany European Citizenship poszerzający wiedzę o krajach Unii Europejskiej oraz uświadamiający przynależność do tej samej, europejskiej społeczności. Celem ma być wspólna praca uczniów z różnych krajów nad tymi samymi aspektami życia europejczyka. Nacisk kładziony jest na pracę w grupach, samodzielne gromadzenie wiedzy, której źródłem jest głównie internet. Silnym składnikiem kursu są multimedia – internet, e-maile, czat z uczniami z zagranicy, oglądanie i kręcenie filmów, robienie zdjęć – tłumaczy Magda Kaczmarek, nauczycielka języka angielskiego z G2. I dodaje: – Celem stowarzyszenia jest budowanie poczucia europejskiej tożsamości, dlatego w II klasie uczniowie mogą poznawać lepiej kulturę, historię oraz podnosić swoje umiejętności językowe poprzez udział w wymianie uczniowskiej. Od 5 lat są to wyjazdy do Hiszpanii i Włoch – kończy Kaczmarek.
Uczniowie przez trzy lata kolejno badają aspekty oraz realizują projekty z różnych dziedzin życia. Geografia – podróże, czytanie map, planowanie wakacji, WOS – badanie europejskości różnych grup społecznych za pomocą ankiet, kultura – muzyka, sztuka, moda, tańce krajów europejskich, historia – historyczne olimpiady, osoby ważne dla historii Europy, wynalazki, życie w społeczeństwie – wywiad z dziadkami na temat różnic międzypokoleniowych, dzień z życia dziecka, nastolatka, osoby dorosłej i starszej, problemy młodzieży – diety, fastfoody, grafitti, sport a nauki ścisłe – maratony, fitnes, buty sportowe, wywiady ze sportowcami, nikotyna a sport, a następnie podzieleni na grupy tworzą projekt w języku angielskim i dzielą się nim z innymi szkołami z zagranicy. Równocześnie mają wgląd w podobne prace uczniów z zagranicy i porównują, oceniają i poznają różnice kulturowe.
Jak podkreślają organizatorzy te zajęcia uczą pracy w grupach, współpracy, zdolności analitycznych i oceniania. Uczniowie rozwijają zdolności twórcze i artystyczne, a także aktorskie, poprzez tworzenie prezentacji, filmów i scenek.