Kluczowe drogi wracają do gry – protesty przyniosły efekt?
REGION. Marszałek ogłosił nową wersję projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020.
Protesty, spotkania, konsultacje w sprawie inwestycji, które mają być realizowane w naszym województwie z nowego budżetu unijnego najwyraźniej przyniosły efekty. Zarząd województwa ogłosił drugą, korzystniejszą z punktu widzenia mieszkańców wersję projektu RPO na lata 2014 – 2020. W dokumencie uwzględniono część zgłaszanych uwag. Na listę projektów kluczowych wpisano m.in. budowę Drogi Głównej Południowej (900 mln zł, 720 mln zł dofinansowania), czy drogę Racibórz – Pszczyna na odcinku od DK 45 w Rudniku przez Rydułtowy do Rybnika (400 mln zł, 300 mln zł). Znajdziemy też przebudowę dróg wojewódzkich 933 (146 mln zł, 115 mln) i 935 (100 mln zł, 80 mln), które w znacznej części znajdują się w powiecie wodzisławskim. W dokumencie nie ma już podziału na listę podstawową i rezerwową. Nie ma też podziału na projekty mniej i bardziej wartościowe, czyli rankingu. Każdy ma szansę na realizację, zaś o dofinansowaniu ma decydować stopień przygotowania. Nowa wersja RPO zostanie teraz poddana szerokim konsultacjom społecznym wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.
Na realizację wszystkich przedsięwzięć z RPO nie zanosi się. Warte są ponad 6,2 mld zł, z czego dofinansowanie miałoby przekroczyć 4,7 mld zł. Dla naszego województwa planuje się zaś przekazać 3 mld zł.
(tora)
Jest porozumienie z marszałkiem w sprawie projektu Drogi Głównej Południowej
Około 3,5 mln zł będzie kosztowało przygotowanie projektu budowlanego Drogi Głównej Południowej w powiecie wodzisławskim. Gminy zaangażowane w przedsięwzięcie i zarząd województwa podzielą się po równo kosztami. Takie warunki uzgodnił prezydent Mieczysław Kieca z marszałkiem Mirosławem Sekułą. Warto zaznaczyć, że pierwsza propozycja finansowania projektu złożona przez marszałka była mniej korzystna dla naszych miast i gmin. Sekuła chciał, żeby gminy wyłożyły 80 procent kwoty, a 20 pochodziłoby z województwa. Po trwających kilka tygodni negocjacjach strony dogadały się co do równego podziału kosztów. Pszów, Rydułtowy, Wodzisław, Mszana i Godów będą uczestniczyć w kosztach części gminnej proporcjonalnie do długości trasy na ich terenie. Projekt ma być przygotowany do roku 2015. Za przygotowanie dokumentu jest odpowiedzialny Wodzisław – lider przedsięwzięcia.