Zobaczymy turbiny wiatrowe w Rybniku?
Kilka tygodni temu na Raciborszczyźnie zapaliło się zielone światło dla turbin wiatrowych. Raciborzanie być może już niedługo obserwować będą powstawanie tzw. farm wiatrowych w różnych miejscach powiatu. Czy Rybnik pójdzie tym tropem?
Na to pytanie, zadane w urzędzie miasta, przedstawiciele magistratu nabierają wody w usta. Rzecznik UM Rybnik, Lucyna Tyl, odsyła nas do obecnie działających programów ograniczenia niskiej emisji, co sugerować ma, że Miasto robi już wystarczająco wiele dla poprawienia jakości powietrza i ochrony środowiska.
Cztery programy
Rybnik prowadzi cztery programy, które mają na celu ograniczenie niskiej emisji. To program dopłat do modernizacji systemów grzewczych, Program Ograniczenia Niskiej Emisji, termomodernizacjia i modernizacja kotłowni oraz poprawa warunków ruchu drogowego.
Program dopłat prowadzony jest od 1995 roku. Dotyczy mieszkańców, którzy zdecydowali się na zabudowę instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii (kolektory słoneczne, pompy ciepła) bądź zmodernizowali lub wymienili dotychczasowe źródło ciepła, zastępując go bardziej ekologicznym (ogrzewaniem olejowym, gazowym, elektrycznym, przyłączeniem do sieci c.o., ekologicznym kotłem na paliwo stałe). Wniosek o dofinansowanie w tym przypadku mieszkańcy składać mogą po ukończeniu inwestycji, a kwota dofinansowania uzależniona jest od wysokości kosztów inwestycji poniesionych i udokumentowanych przez inwestora i nie może przekroczyć 50 proc. ich wysokości, z wyłączeniem kosztów robocizny, nie więcej jednak niż 3 300 zł w przypadku wniosków składanych przez osoby fizyczne, oraz 1 500 zł na mieszkanie, w przypadku wniosków składanych przez wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe. Wnioski są przyjmowane i rozpatrywane w ciągu całego roku, w kolejności wpływu do wyczerpania kwoty środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie Miasta.
PONE to program dodatkowy, również związany z modernizowaniem domowych źródeł energii i ogrzewania. Ukierunkowany jest na zabudowę kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych. Właśnie dobiega końca realizacja II etapu PONE, w ramach którego dofinansowanych zostało, podobnie jak podczas I etapu - 100 inwestycji. Wnioski na dany rok przyjmowane są przez okres około 1 miesiąca, a następnie są realizowane. Realizacja PONE planowana jest do 2015 r. W przyszłym roku planuje się dofinansowanie również 100 inwestycji.
Ograniczymy ruch – poprawimy powietrze
Oprócz tych dwóch, związanych z modernizowaniem i termomodernizacją prywatnych kotłowni i baterii solarnych, Miasto prowadzi także sukcesywne prace remontowe w placówkach i jednostkach do niego należących. – W wyniku realizacji działań, związanych z likwidacją „niskiej emisji” realizowane są również zadania związane termomodernizacją i modernizacją kotłowni w placówkach edukacyjnych, obiektach kultury oraz innych obiektach użyteczności publicznej należących do Miasta – mówi Lucyna Tyl. I dodaje: – Przeprowadzona została również kompleksowa rewitalizacja osiedla mieszkaniowego zlokalizowanego, przy ul. Andersa, a także modernizacja kotłów w Szkole Podstawowej nr 24, przy ul. Staffa 42a oraz Przedszkolu nr 4, przy ul. K. Miarki 72. Do zadań jeszcze nie zrealizowanych należą termomodernizacja i likwidacja niskiej emisji na osiedlach mieszkaniowych: Dolnym i 1000-lecia, jak również rewitalizacja Osiedla przy ul. Słonecznej – kończy Tyl.
Dodatkowo, magistrat próbuje walczyć z wciąż natężającym się ruchem samochodów. Działania te realizowane były poprzez wyłączenie ulic śródmieścia (ul. Kościuszki, 3-go Maja, Plac Wolności, Łony, Miejska, Hallera oraz ulice przyległe) z ruchu pojazdów ciężarowych (za wyjątkiem dostawy towarów). Ruch ten został skierowany na Obwiednię Południową, Kotucza, Budowlanych. Dalsze kroki wiązać się będą z wyłączeniem kolejnych ulic dla ruchu pojazdów ciężarowych, po przebudowie ul. Podmiejskiej oraz Rudzkiej, które staną się „naturalnym ciągiem komunikacyjnym” względem nowego odcinka obwodnicy łączącego ul. Budowlanych z ul. Rudzką i Podmiejską. Do zadań zapisanych w obowiązującym Programie Ochrony Środowiska dla Miasta Rybnika, w zakresie ochrony powietrza należy zaliczyć również te związane z modernizacją systemu komunikacyjnego, których celem jest poprawa stanu technicznego dróg.
(mark)