ZTZ myśli nad biletem zrównoważonym
Wiele kontrowersji wzbudził niedawny pomysł Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku, który opierał się na wprowadzeniu do sprzedaży biletów zrównoważonych. Jak zapewnia jednak Kazimierz Berger, intencje zarządu zostały źle odczytane.
Bilet ten będzie dostępny wyłącznie dla osób, które spełnią łącznie kilka warunków takich jak posiadanie eKarty imiennej, rezygnacja z podróży własnym samochodem czy złożenie zeznania podatkowego w Rybniku. Na jego podstawie będzie można zrealizować 220 przejazdów w okresie 5 miesięcy. Warunki korzystania będą bardzo zbliżone do obecnych biletów okresowych, a więc każdy przejazd będzie musiał być rejestrowany w czytniku eKarty. Na stronie www.ztz.rybnik.pl zarząd zaprasza mieszkańców do wyrażania opinii na temat tego pomysłu. – Naszym celem nie było stworzenie kolejnego biletu dla ludzi, którzy jeżdżą autobusami non stop. Chodziło nam o zupełnie inny target – mówi Kazimierz Berger.
Dla zmotoryzowanych
Jak się okazuje, bilet zrównoważony, którego wartość w przeliczeniu na jeden przejazd wynosi 84 grosze (ulgowy 42 grosze), to projekt skierowany do... zmotoryzowanych. – Proszę sobie wyobrazić taką sytuację. Na kopalnię Chwałowice jedzie autobus dowożący do pracy. Prawie pusty, a za nim ciągnie się sznurek kilkudziesięciu samochodów, a pod kopalnią już praktycznie nie ma czym parkować – komentuje Berger. – Bilet zrównoważony jest właśnie dla tych ludzi, którzy od poniedziałku do piątku muszą podróżować do i z pracy – dodaje.
Celem ZTZ, jak zapewnia dyrektor Berger, jest odkorkowanie miasta w najbardziej uciążliwych godzinach – wczesnym rankiem oraz w okolicach godziny 14.00-15.00, kiedy to główne arterie Rybnika po prostu stoją. Bilet zrównoważony będzie pierwszym w Rybniku biletem długookresowym z funkcjonalnością biletu jednoprzejazdowego, dlatego jego cena może wydać się duża. Wiele osób, zwłaszcza kierowców deklarowało, że byłoby w stanie przesiąść się do autobusu gdyby jednorazowy przejazd kosztował mniej niż złotówkę. Już jest to możliwe przy intensywnym korzystaniu z organizowanych przez nas linii.
Były obietnice, są propozycje
Do założeń statystycznych przyjmuje się, że na bilecie okresowym 28 dniowym realizowanych jest 56 przejazdów. Koszt jednego przejazdu wynosi wtedy 1,60 zł dla biletu normalnego i 0,80 zł dla biletu ulgowego. Bilet okresowy 28 dniowy na naszych liniach jest wykorzystywany średnio do 47 przejazdów, stąd można przyjąć, że koszt jednego przejazdu wynosi średnio około 1,90 zł dla biletu normalnego i około 0,95 zł dla biletu ulgowego. – Obiecaliśmy, że wyjdziemy z propozycję tańszych przejazdów i tak się stało, choć oczywiście pojawiło się sporo krytyki, płynącej od rzekomych „ekspertów” – mówi Berger. – Wszystkim krytykom, którzy mówią, że połączeń jest za mało, powiem jedno. Ja bez problemu mogę wypuścić więcej autobusów, będą kursowały co pięć minut, po prostu wpiszemy je w system. Nikt się jednak nie zastanawia, kto za to zapłaci. My mamy budżet, którego musimy się trzymać, a jednocześnie zapewnić sprawny dojazd – dodaje dyrektor ZTZ.
Okazuje się, że Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku ma więcej pomysłów na popularyzację przejazdów autobusowych. – Projektów mamy kilka, ale na razie wstrzymujemy się z publikacją, zapowiedziami i komentarzami. Myślimy nad najbardziej optymalnym rozwiązaniem, potem o zdanie spytamy samych zainteresowanych, czyli pasażerów – zapowiada dyrektor Berger.
Opinie w temacie biletu zrównoważonego można przesyłać na adres bezauta@ztz.rybnik.pl oraz na profilu facebookowym.
(mark)