Zarząd Dróg Wojewódzkich odpowiada na postulaty
ŚWIERKLANY. Niespełna miesiąc temu, w numerze z 22 października, radny Tomasz Pieczka odpowiadał na pytania dotyczące przebiegającego remontu ul. Wodzisławskiej. Teraz, gdy remont jest już ukończony, niektóre zagadnienia postanowił wyjaśnić rzecznik ZDW w Katowicach.
Specjalne stanowisko Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach dotarło do naszej redakcji 4 listopada. Jest to odpowiedź, na kilka kwestii, pojawiających się w odpowiedziach Tomasza Pieczki. – Ze smutkiem stwierdzam, że pan radny Tomasz Pieczka, w kilku sformułowaniach tak drastycznie minął się z prawdą, że wymaga to reakcji ze strony instytucji, którą mam zaszczyt reprezentować wobec prasy – informuje Ryszard Pacer, rzecznik prasowy ZDW w Katowicach. W opublikowanym wywiadzie, w odpowiedzi na pytanie, czy remont przebiega według oczekiwań, radny ze Świerklan poruszył temat chodnika. – Nie jesteśmy jednak zadowoleni z braku chodnika w stronę Marklowic. O to również walczyliśmy podczas protestów, jednak nie zostało to uwzględnione w projekcie remontu. Wielokrotnie zwracałem na to uwagę, także w różnego rodzaju pismach. Nie wiem, czy zawiniły władze gminy czy województwa, ale brak tego chodnika to duży minus. Obecnie na ostrym zakręcie nie ma żadnego chodnika, co stwarza wysokie niebezpieczeństwo dla pieszych. Zapewne chodnik będzie robiony w przyszłym roku, jednak uważam, że można było zrobić to za jednym zamachem, a nie dwukrotnie narażać drogę na uciążliwości, czy wręcz zamknięcie – mówił w wywiadzie z 22 października Tomasz Pieczka.
Chodnik jest potrzebny
– Naturalnie nie zamierzam dyskutować z uczuciami pana radnego. Boleję nad tym, że nie jest zadowolony. Pragnę jednak zwrócić uwagę, że podczas remontu DW 932 w Świerklanach, chodnik na całym remontowanym odcinku istniał i został odtworzony, co w tym przypadku oznacza, że jest to nowy chodnik. Jeszcze raz podkreślam: chodnik był i podczas remontu został całkowicie odbudowany. Radny Tomasz Pieczka mówi o ostrym zakręcie. Z tego można wnioskować, że ma na myśli dalszy fragment DW 932 w kierunku Marklowic. Tam rzeczywiście nie ma chodnika. Ale jaki związek ma remontowany odcinek z nieistniejącym chodnikiem na innym fragmencie drogi? Radny nie wie kto zawinił, że nie ma chodnika. Nie jest może moją rolą dawanie rad radnemu, ale może, gdyby zadał sobie trochę trudu, mógł sprawdzić, że władze gminy, do których się zalicza, zleciły wykonanie projektu tego chodnika. ZDW w Katowicach czeka na ten projekt. Uważamy, że ten chodnik jest potrzebny i jak tylko projekt będzie wykonany prawidłowo, poprzemy wobec Zarządu Województwa wprowadzenie jego budowy do planu – zapewnia rzecznik ZDW.
Remont czyli odtworzenie
W wywiadzie padło także pojęcie „projektu remontu”. Jak twierdzi Ryszard Pacer, remont przeprowadzony został bez projektu, ponieważ zgodnie z literą prawa nie jest on w takim wypadku potrzebny. – Wyjaśnić trzeba, że ten remont był wykonany bez projektu. Wynika to z przepisów prawa budowlanego. Remont jest odtworzeniem stanu istniejącego i nie wymaga projektu i pozwolenia na budowę, choć dopuszcza się zastosowanie innej technologii. Naturalnie trudno mieć do radnego Tomasza Pieczki pretensje o nieznajomość prawa budowlanego, skoro jest trenerem piłkarskim. Można jednak prosić radnego, by ważył słowa, kiedy wypowiada się na tematy, o których mało wie. Jak widać z tego, zrobienie remontu jednego odcinka drogi i chodnika przy innym odcinku nie bardzo da się zrobić „za jednym zamachem” (pojęcie obce prawu budowlanemu), tym bardziej, że gmina, w której radzie zasiada Tomasz Pieczka, nie zrobiła jeszcze projektu tego chodnika do czego zobowiązała się w umowie z Zarządem Województwa Śląskiego – wyjaśnia Pacer.
Zatoki i skrzyżowanie
Kolejną sprawą są zatoczki autobusowe i poszerzenie jezdni na skrzyżowaniu z ul. 3 Maja. – Nie wiem wobec kogo radny „poruszał sprawę zatoczek autobusowych”, bowiem do ZDW w Katowicach takie wnioski nie dotarły. Trzeba przy tym zauważyć, że organizacja komunikacji zbiorowej to zadanie własne gminy. Czy radny Tomasz Pieczka wie, że na remontowanym odcinku DW 932 kilka lat temu zlikwidowano zatokę autobusową, bo nie była potrzebna? Sądzę, że dobrą rzeczą byłoby, gdyby Tomasz Pieczka zapytał wójta, albo urzędników urzędu gminy, jak jest myśl przewodnia organizacji komunikacji zbiorowej w Świerklanach. I podobnie: nie było projektu remontu drogi, o czym mowa wyżej. Kolejny postulat radnego Tomasza Pieczki, to poszerzenie drogi. Wiązanie przebudowy skrzyżowania DW 932 z DW 930 (ul. 3 Maja) pokazuje, kompletną nieznajomość zagadnienia. Jeszcze raz powiem: remont DW 932 to było odtworzenie stanu istniejącego. W jego zakres nie wchodziła przebudowa skrzyżowania. Jeśli radny ma jakiś pomysł, jak przebudować skrzyżowanie, prosimy o konkrety. Proszę napisać do nas, może jakiś odręczny szkic, pozwoliłby nam zorientować się w koncepcji zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu. Sprawa będzie rozpatrzona. W takie sytuacji trzeba dokonać całej analizy zasadności przebudowy. Czy ma uzasadnienie ekonomiczne, czy można pozyskać teren (żeby poszerzyć jezdnię), oszacować koszty itd. Jeśli Tomasz Pieczka, albo władze gminy złożą taki wniosek na pewno będzie rozpatrzony – stwierdza rzecznik ZDW w Katowicach i dodaje – Nie zakładam złej woli pana radnego, raczej niewiedzę. Żeby uniknąć w przyszłości takich sytuacji zachęcam pana radnego Tomasza Pieczkę do bezpośredniego kontaktu z ZDW w Katowicach. Mamy dużo pracy, ale na pewno znajdziemy czas na wyjaśnienie kwestii technicznych i prawnych związanych z drogownictwem.
(oprac. ska)