Z Rybnika do Chałupek szybciej i wygodniej
PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetarg na rewitalizację linii kolejowej Rybnik – Chałupki. Inwestycję wykona hiszpańskie konsorcjum firm Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisia.
– Przewidujemy, że zakończenie całej procedury przetargowej i podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi na przełomie kwietnia i maja – informuje Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. W maju powinny rozpocząć się prace. – Planujemy zakończenie wszystkich prac rewitalizacyjnych na odcinku Rybnik – Chałupki w drugiej połowie 2015 roku – dodaje Karniewski.
Do przetargu przystąpiło w sumie 11 oferentów. Najkorzystniejszą ofertę opiewającą na 176,5 mln zł zaproponowali Hiszpanie. Został również rozstrzygnięty przetarg na nadzór i pełnienie funkcji inżyniera. To zadanie za 1,58 mln zł wykona Eko Centrum z Wrocławia. Cała inwestycja obejmująca ponadto studium wykonalności i promocje projektu pochłonie 196,4 mln zł. Długość remontowanego odcinka to około 32 km. Prace obejmą kompleksową wymianę torów na całej trasie, wymianę 39 rozjazdów, przebudowę peronów na wyższe wraz z przystosowaniem ich dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Przebudowa obejmie perony na stacjach Rybnik Towarowy, Wodzisław Śląski, Olza oraz na 6 przystankach: Rybnik Rymer, Radlin Obszary, Radlin, Czyżowice, Bełsznica, Rudyszwałd. Perony będą podwyższone do wysokości 0,76 m. Przebudowane perony będą oświetlone i wyposażone m. in. w wiaty dla podróżnych, zegary, megafony do zapowiadania pociągów. Dodatkowo na stacjach zainstalowany będzie monitoring.
Prace obejmą również przebudowę 31 obiektów inżynieryjnych, jak mosty, wiadukty, przepusty; przebudowę 22,4 km sieci trakcyjnej, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i budynków związanych z prowadzeniem ruchu pociągów. – Końcowym efektem tych prac będzie likwidacja ograniczeń prędkości i przywrócenie prędkości rozkładowej 80 km/h. – mówi Jacek Karniewski. Połowę środków na inwestycję, około 98 mln zł wykłada Unia Europejska.
(opr.pm)