Przejście straszy i niszczeje
Tunel łączący dzielnicę Meksyk ze Śródmieściem swoje lata świetności ma już za sobą. Przejście pod dworcem jest codziennie uczęszczane przez sporą grupę mieszkańców, jednak jego stan jest tragiczny. Czy jest szansa na remont przejścia?
O remont tunelu walczą przedstawiciele rady dzielnicy. – Już nie chodzi nam o generalną modernizację, ale przynajmniej remont posadzki. Wystarczy wziąć trochę cementu i to ustabilizować, bo naprawdę można w tym miejscu coś sobie złamać. Mało tego w najgorszym miejscu przeszły akurat żarówki. W Rybniku nie ma osoby, która mogłaby podjąć decyzję o wymianie tych żarówek. To leży w gestii pracowników PKP z Katowic. Wysłaliśmy pismo, ale jak dotąd nie ma żadnego odzewu. Dochodzimy do paradoksu, że aby wymienić żarówkę w Rybniku, muszą zdecydować o tym ludzie w Katowicach – mówi Marian Fojcik, przewodniczący rady dzielnicy Meksyk. – Teraz szerokim echem odbiły się plany remontu dworca na Paruszowcu. Nie mam nic przeciwko, ale nikt nie wspomniał o naszym głównym dworcu i naszym przejściu podziemnym. Cały czas słyszę, że z koleją się nie wygra, bo to państwo w państwie. To nieprawda. Nam udało się doprowadzić do wykoszenia kolejowego skweru na ul. Kolejowej i teraz wygląda to ładnie – wyjaśnia Marian Fojcik. Pytanie o remont przejścia podziemnego wysłaliśmy do rzecznika prasowego PKP. Odpowiedź była ekspresowa. – Przejście oraz tunel pod torami w stacji Rybnik zostały zgłoszone i są ujęte do naprawy głównej w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Nędza-Chybie”, z planowanym terminem realizacji na lata 2016 – 2017. W celu poprawy warunków bezpieczeństwa dla korzystających z przejścia, PKP Polskie Linie Kolejowe monitorują okresowo stan techniczny oraz oświetlenie w tunelu oraz w przejściu pod torami – informuje Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Zauważone usterki są na bieżąco usuwane przez odpowiednie służby. Dotyczy to zarówno płyt posadzkowych, jak również oświetlenia w przejściu podziemnym (wymiana żarówek oraz uzupełnienie brakujących lamp ). Ponieważ przejście pod torami jest często wykorzystywane przez mieszkańców miasta, w celu dojścia do dzielnicy Meksyk, PKP PLK nie planuje zamknięcia tego przejścia, do czasu rozpoczęcia prac remontowych – zapewnia Jacek Karniewski.
Szymon Kamczyk