Kącik ZUS
Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku.
Zaraz po ukończeniu technikum już od wakacji rozpocząłem pracę. W sumie do zeszłego roku miałam przepracowanych łącznie 18 lat, z niewielkimi przerwami. Od stycznia 2013 r. pozostawałem bez pracy. Zarejestrowałem się w urzędzie pracy, ale nie otrzymałem zasiłku dla bezrobotnych. Niedawno skończyłem 50 lat. Mam duże problemy ze swoim sanem zdrowia. Słyszałem, że można starać się o rentę, jeśli nie minie 18 miesięcy od ostatniego zatrudnienia. Czy to prawda?
Mariusz z Rybnika
- Renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu, który spełnił łącznie następujące warunki: * jest niezdolny do pracy, * ma wymagany okres -składkowy i nieskładkowy, zależny od wieku ubezpieczonego, w którym powstała niezdolność do pracy,* niezdolność do pracy (częściowa albo całkowita) powstała w okresach ściśle określonych przez ustawodawcę albo nie później niż w ciągu 18 miesięcy od ich ustania.
Dla osób, których niezdolność do pracy powstała w wieku wyższym niż 30 lat wymagany jest staż pracy wynoszący co najmniej 5 lat w 10-leciu przypadającym przed powstaniem niezdolności do pracy lub przed zgłoszeniem wniosku o rentę. Jednym z okresów, w których powstanie niezdolności do pracy uprawnia do renty, jest okres podlegania ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym (zatrudnienie). Ustawodawca zagwarantował ponadto, że powstanie niezdolności do pracy nawet w ciągu 18 miesięcy od ustania wskazanego ubezpieczenia wypełnia przesłankę nabycia prawa do renty. Nie ma więc znaczenia, w jakim czasie od ustania ostatniego zatrudnienia Czytelnik wystąpi z wnioskiem o świadczenie rentowe. Najistotniejszą kwestią jest ustalenie, że niezdolność do pracy powstała w okresie uprawniającym do uzyskania renty, poza oczywiście spełnieniem pozostałych warunków. Oceny niezdolności do pracy, jej stopnia oraz ustania daty powstania niezdolności dokonuje w formie orzeczenia lekarz orzecznik albo komisja lekarska ZUS.
Moja mama zmarła w październiku. Co mam zrobić aby otrzymać mamy PIT, informacje o osiągniętych dochodach, w celu rozliczenia z urzędem skarbowym?
Czytelnik
Jako osoba zainteresowana, Czytelnik może ubiegać się o wystawienia PIT-u po zmarłym emerycie/renciście. W tym celu należy złożyć stosowny wniosek do ZUS, który powinien zawierać: dane osoby zmarłej, tj. imię i nazwisko, datę urodzenia (pesel), ostatnie miejsce zamieszkania oraz dane osoby wnioskującej wraz ze wskazaniem, na jaki adres należy przesłać PIT. Wniosek ten można złożyć osobiście w najbliższym oddziale ZUS lub przesłać go listownie na adres Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Rybniku, ul. Reymonta 2, 44-200 Rybnik, ale dopiero po zakończeniu roku kalendarzowego.