Kącik ZUS
Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku
Nie mam „Informacji o stanie konta ubezpieczonego w ZUS” za 2013 rok. Być może ją zgubiłam, bo ostatnią dokumentację w tej sprawie mam za lata 2011 i 2012. Nie zwróciłam wcześniej uwagi. Jak należy to zgłosić w ZUSie?
Do 31 sierpnia każdego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje „Informację o stanie konta ubezpieczonego w ZUS” za dany rok/okres osobom urodzonym po 31 grudnia 1948 r. Wynika to z zapisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z 13 października 1998 r. (Dz.U. z 2013 poz. 1442 ze zm.). Zakład realizuje to zadanie dla tych ubezpieczonych, u których na koncie w ZUS w danym roku zewidencjonowano kwoty składek. Jak w praktyce dotychczas wyglądała wysyłka tej korespondencji? Np. „Informację” za rok 2006 ZUS wysłał ubezpieczonym pocztą w terminie do 31 sierpnia 2007 r., za rok 2007 w terminie do 31 sierpnia 2008 r., i tak co roku. Wyjątek stanowiła „Informacja o stanie konta ubezpieczonego” za 2011 i 2012 rok, którą ZUS przesłał łącznie za dwa lata w terminie do 31 sierpnia 2013 r. I właśnie podobna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku „Informacji” za lata 2013-2014, ponieważ będzie ona przekazana do ubezpieczonych znów łącznie za dwa lata, w terminie do 31 sierpnia 2015 r. Także nie ma Pani podstaw do zaniepokojenia, otrzyma Pani dane w terminie. Jest jednak pewna nowość, o której warto wspomnieć – osoby posiadające profil w internetowym serwisie ZUS pue.zus.pl będą otrzymywać „Informację o stanie konta ubezpieczonego” wyłącznie w formie elektronicznej. Tej grupie ubezpieczonych Zakład nie będzie już wysyłał „Informacji” w wersji papierowej, umieści ją w serwisie pue.zus.pl (będzie można z niej skorzystać po zalogowaniu się na własne konto). „Informacja” ta będzie mogła być jednak udostępniona przez Zakład również w tradycyjnej formie pisemnej, na wyraźne żądanie ubezpieczonego.
Chciałbym wiedzieć kiedy emeryt może wystąpić o przeliczenie emerytury? Ponadto znalazłem dokumenty potwierdzające pracę, ale nie ma w nich wysokości zarobków?
Odpowiadając na pierwszą część pytania emeryt może wystąpić o przeliczenie emerytury w przypadku, kiedy powstały okoliczności uzasadniające to przeliczenie m.in. emerytowi uda się dotrzeć np. do dokumentacji, której nie przedstawił podczas składania wniosku o świadczenie, czy też w sytuacji, gdy powstały nowe okresy ubezpieczeniowe tzn. po przyznaniu emerytury pracował lub prowadził firmę. Jeżeli zainteresowany nie przedłoży nowych dokumentów, ZUS nie będzie miał podstaw do ponownego przeliczenia świadczenia. Zakład może również przeliczyć emeryturę osobom, które uprawnione są do emerytury, ale nie mogą udokumentować osiąganego wynagrodzenia z powodu braku dokumentów (np. zakład pracy uległ likwidacji). Wówczas nie muszą niczego przedkładać (oprócz wniosku). ZUS może przyjąć do ustalenia podstawy wymiaru wynagrodzenie minimalne obowiązujące w danym okresie. Zasada ta ma zastosowanie do okresów zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.