Kącik ZUS
Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku
Mam 50 lat, a moja babcia w maju kończy 100 lat. Ostatnio znajoma mówiła mi, że osoba która ukończyła 100 lat otrzymuje z ZUS jakieś ekstra pieniądze. Do tej pory babcia otrzymywała z ZUS emeryturę, ale była to niewielka kwotą. Chciałabym wiedzieć, czy w imieniu babci muszę składać jakiś dodatkowy wniosek i jaki to ma być, by otrzymać te dodatkowe pieniądze?
Sprawy o przyznanie świadczenia z tytułu ukończenia 100 lat dla osób uprawnionych do emerytury lub renty z ZUS-u rozpatrywane są z urzędu, nie trzeba więc składać żadnego wniosku. ZUS wypłaca stulatkom tzw. świadczenie honorowe, przyznawane przez prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wynosi ono 100 procent kwoty bazowej (obecnie 3308,33 zł) i każdego roku zmienia się od 1 marca. Od świadczenia potrącany jest podatek i składka zdrowotna. Świadczenie to nie jest jednorazowe, wypłacane jest łącznie z emeryturą lub rentą począwszy od miesiąca, w którym świadczeniobiorca kończy 100 lat.
W przypadku osób niepobierających świadczenia emerytalno-rentowego z ZUS-u lub innego organu emerytalnego, świadczenie przyznawane jest wyłącznie na wniosek osoby zainteresowanej lub jego pełnomocnika złożony w najbliższej placówce ZUS, z dołączonym do niego dokumentem, potwierdzającym datę urodzenia.
Jestem na rencie. Pracuję w zakładzie pracy chronionej, zarabiając najniższą krajową. Jeżeli będę stawał na komisję, czy to (praca i zarobek) będzie w czymkolwiek kolidowało?
Podczas badania przy ustalaniu dalszego prawa do renty lekarz orzecznik orzeka o stopniu niezdolności do pracy w oparciu o przedłożoną dokumentację medyczną. Natomiast prawo do pobierania świadczenia w pełnej lub zmniejszonej wysokości, bądź też zawieszenie prawa do emerytury lub renty uzależnione jest od tego, czy zostaną przekroczone dopuszczalne kwoty przychodu. Dopuszczalne kwoty przychodu określone są wskaźnikiem 70 proc. lub 130 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ogłaszanego przez Prezesa GUS. Osiąganie przychodu w wysokości do 70 proc. przeciętnego wynagrodzenia nie powoduje obniżenia pobieranego świadczenia. Osiągany wyższy przychód może spowodować obniżenie wypłacanego świadczenia, o czym zainteresowany zostanie poinformowany w rocznym rozliczeniu przychodu, jakiego organ rentowy dokona na podstawie przysłanych przez pracodawcę zaświadczeń.
Chciałam złożyć wniosek o emeryturę częściową. Skończyłam 62 lata i mam wymagane okresy składkowe i nieskładkowe. Jakie dokumenty powinnam złożyć w ZUS?
Postępowanie w sprawie emerytury częściowej wszczyna się na podstawie wniosku osoby zainteresowanej lub jej pełnomocnika. Wniosek można złożyć osobiście w najbliższej jednostce ZUS lub przesłać za pośrednictwem poczty. Do wniosku należy dołączyć:
• informację dotyczącą okresów składkowych i nieskładkowych,
• dokumenty potwierdzające przebyte okresy składkowe i nieskładkowe (świadectwa pracy, legitymację ubezpieczeniową, zaświadczenia lub dyplom potwierdzający ukończenie studiów oraz programowy tok ich trwania, zaświadczenie szkoły wyższej, wyciągi z aktów urodzenia dzieci), zaświadczenie pracodawcy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu bądź legitymację ubezpieczeniową zawierającą odpowiednie wpisy albo inne dowody potwierdzające wysokość dochodu -przychodu, uwzględnianego przy ustalaniu podstawy wymiaru. Ubezpieczony, który dokumenty potwierdzające przebyte do 31 grudnia 1998 r. okresy składkowe i nieskładkowe oraz wysokość osiąganego wynagrodzenia złożył w organie rentowym do wniosku o kapitał początkowy, powinien podać we wniosku, że dokumenty te złożone zostały przy okazji składania wniosku o ustalanie kapitału początkowego oraz podać numer decyzji wydanej w sprawie kapitału początkowego. Wniosek o emeryturę może być wycofany nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji w sprawie emerytury, przy czym prośba o wycofanie wniosku jest skuteczna, jeżeli została złożona na piśmie lub zgłoszona ustnie do protokołu.