Autostrada szansą dla całego subregionu
W kwietniu ubiegłego roku rozpoczął się projekt „Diagnoza potencjału rozwojowego obszaru funkcjonalnego zlokalizowanego wzdłuż autostrady A1 na terenie subregionu zachodniego województwa śląskiego”, a który sprowadza się do poszukiwanie partnerów zainteresowanych inwestycjami wzdłuż A1. Uczestniczy w nim osiem podmiotów: Rybnik, Żory, Jastrzębie-Zdrój, Czerwionka-Leszczyny, Świerklany, Godów, Gorzyce oraz Mszana.
Ważna współpraca
W ubiegłym tygodniu podsumowano projekt. Zadowolenia z efektów nie krył Grzegorz Wolnik, samorządowiec z Czerwionki-Leszczyn, ale także przewodniczący sejmiku wojewódzkiego. – Oby jak najwięcej takich projektów było realizowanych w naszym regionie. Stymulują one gminy do współdziałania, do patrzenia kawałek dalej niż tylko granice naszych jednostek administracyjnych. Nasz obszar to ogromny potencjał ludnościowy, kulturowy, który musimy wykorzystywać – stwierdził Wolnik, zaczynając swoją wypowiedź od podziękowania skierowanego w stronę przedstawicieli Rybnika. – Chciałbym podziękować prezydentowi Rybnika, że zakończył się czas rybnikocentryczności i możemy spotkać się, tak jak dziś – w Stanowicach. To duży plus – oznajmił przewodniczący sejmiku wojewódzkiego, który powiedział także, że tego typu projekty uczą samorządowców patrzeć na pozyskiwanie inwestorów w inny sposób. – Jesteśmy po rozmowach z rybnickimi władzami odnośnie pozyskiwania inwestorów. Ustaliliśmy, że nie będziemy ze sobą konkurować. Będziemy się wzajemnie wspierać, wymieniać się ofertami – oznajmił pełnomocnik ds. planowania, rozwoju i gospodarki Czerwionki-Leszczyn. W podobnym tonie wypowiadał się Janusz Koper, wiceprezydent Rybnika. – U podstaw działania samorządu leży zasada, że trzeba myśleć globalnie, a działać lokalnie. Nie konkurować ze swoimi sąsiadami, ale współpracować. Ten projekt to jeden z etapów współpracy samorządów, które mają swoje tereny wzdłuż autostrady. Szukamy tego co nas łączy, a nie dzieli – powiedział Koper.
Strategiczne dokumenty
W efekcie projektu, który kosztował 2 802 859,76 zł i był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej (dotacja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego: 2 522 573,78 zł, wkład własny partnerów projektu: 280 285,98 zł) – powstało kilka dokumentów. Wykonano delimitację (wyznaczenie granic) miejskiego obszaru funkcjonalnego, powstały 3 dokumenty planistyczne: – dokument strategiczny wyznaczający granice obszaru funkcjonalnego oraz określający przyszłe kierunki rozwoju z uwzględnieniem powstałej Autostrady A1, – Studium Transportowe Aglomeracji Rybnickiej, – Komplet 5 Lokalnych Programów Rewitalizacji. Powstało także 8 kompletów dokumentacji technicznych dotyczących uzbrojenia terenów inwestycyjnych i połączeń komunikacyjnych.
Duży bonus
Opracowania, które powstały – mają gminom uczestniczącym w projekcie – pomóc w pozyskiwaniu inwestorów. – Te dokumenty to duży bonus. Będziemy bardziej konkurencyjni, starającej się np. o pieniądze z różnych źródeł zewnętrznych. Takie projekty generują dla gmin same korzyści. Fajnie jest wybudować dom kultury czy stadion, ale później trzeba to wszystko utrzymywać. W efekcie tego projektu – mamy konkretne dokumenty, dzięki którym możemy pozyskiwać inwestorów i zarabiać – stwierdził Grzegorz Wolnik. Janusz Koper powiedział, że z punktu widzenia Rybnika najważniejszy jest dokument dotyczący planu transportowego. – Już niedługo będziemy aplikować o środki finansowe, potrzebne do zrealizowania naszego głównego zadania w najbliższych latach, czyli budowy drogi Pszczyna-Racibórz. Jednym z wymogów Komisji Europejskiej jest posiadanie opracowania dotyczącego planu transportowego. Gdybyśmy go nie mieli, moglibyśmy stracić szansę na pomoc finansową, na którą bardzo liczymy, a chodzi o niebagatelną kwotę 300 mln zł – stwierdził wiceprezydent Rybnika.
Spotkanie podsumowujące projekt obyło się na terenie zakładu Tenneco, który powstał w Stanowicach tuż przy autostradzie. Wg uczestników spotkania to idealny przykład, jak należy wykorzystywać potencjał wynikający z sąsiedztwa A1.
Marek Pietras