Jest szansa, że będzie ładniej
Sejm RP uchwalił niedawno „ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu”, tzw. ustawę krajobrazową. W założeniu ma ona dać samorządom podstawy prawne do egzekwowania porządku, związanego m.in. z wywieszaniem reklam.
Ustawa składa się z dwóch filarów. Pierwszy dotyczy kwestii umieszczania reklam i szyldów reklamowych, drugi ochrony obszarów cennych przyrodniczo. Ustawa krajobrazowa została podpisana przez Bronisława Komorowskiego 15 maja, ale prace nad nią trwają już od roku 2013. Czy pozwoli ona uporać się z reklamowym chaosem? Jak zapewnia rybnicki magistrat jest na to szansa, ale musi zostać spełnionych kilka warunków. Otrzymaliśmy w tym temacie pismo z UM Rybnik, w którym czytamy: ” Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu zacznie obowiązywać z dniem 11 września 2015 r., a nie – jak podają ogólnopolskie media – od 16 sierpnia 2015 r.
Ustawa, o której mowa powyżej, wprowadza między innymi zmiany do ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Został tu dodany między innymi przepis mówiący o tym, że rada gminy może ustalić w formie uchwały zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Zanim jednak rada gminy podejmie taką uchwałę, musi podjąć uchwałę o przygotowaniu przez prezydenta miasta projektu uchwały, o której mowa w art. 37a ust. 1, co stanie się na sesji Rady Miasta we wrześniu tego roku. Po wejściu w życie ustawy, o której mowa na wstępie, i po podjęciu przez Radę Miasta Rybnika uchwały o przygotowaniu przez Prezydenta Miasta Rybnika projektu uchwały, o której mowa w art. 37a ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, rozpoczną się prace nad projektem tej uchwały. Warto zauważyć, że najprawdopodobniej nie będzie to jedna uchwała, ale pakiet uchwał, m.in. odrębna będzie dotyczyła opłat za reklamy. Wiadomo też, że inne zasady będą dotyczyły śródmieścia, a inne pozostałych obszarów miasta.
Tryb sporządzania projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, określa art. 37b ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w brzmieniu od dnia 11 września 2015 r.
W trakcie sporządzania projektu dokumentu należy między innymi zwrócić się o zaopiniowanie projektu uchwały do regionalnego dyrektora ochrony środowiska, właściwego organu Państwowej Straży Pożarnej, marszałka województwa. Należy także zwrócić się o uzgodnienie projektu uchwały do wojewódzkiego konserwatora zabytków. Projekt uchwały, tak jak projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, będzie musiał być wyłożony do publicznego wglądu. Zainteresowani będą także mogli, w terminie określonym przez prezydenta miasta, składać uwagi do projektu. Uwagi te będą rozpatrywane przez prezydenta miasta. O uwagach, które nie zostaną przez niego uwzględnione, zadecyduje rada gminy, uchwalając uchwałę, o której mowa w art. 37a ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w brzmieniu od dnia 11 września 2015 r. Trudno na tym etapie przewidzieć, czy i kiedy będą podejmowane przez radę gminy stosowne uchwały”.
Jest więc szansa, że otoczenie w którym żyjemy – nie będzie już w niekontrolowany sposób „szpecone” reklamami. Czy jednak tak się stanie, dzięki nowej ustawie, jak zwykle pokaże czas.
(pm)