Nowy przejazd w Niewiadomiu. Za milion złotych
Polskie Linie Kolejowe za jeden ze swoich priorytetów uznają działania podnoszące poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Starają się poprawić bezpieczeństwo w obrębie skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi również na Śląsku.
W ramach projektów „Poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych” zmodernizowane zostaną przejazdy m.in. na trasie Katowice – Rybnik czy Racibórz – Chałupki. W sumie, na Śląsku, na 18 skrzyżowaniach montowana jest sygnalizacja świetlna, z czego 10 obiektów zyskało półrogatki odgradzające tor od jezdni. I takiej właśnie modernizacji doczekał się przejazd kolejowy w Niewiadomiu na ul. Zemenhofa.
Wyższa kategoria
– Jeżeli chodzi o przejazd w Niewiadomiu to zmienił on kategorię z D na B. To oznacza, że wcześniej na tym przejeździe obwiązywały znaki drogowe, a obecnie jest on wyposażony w rogatki, sygnalizację świetlną oraz dźwiękową. Zostały również zamontowane kamery. To wszystko sterowane jest z szafy sterowniczej. Są to najnowocześniejsze urządzenia. Podwyższa to znacznie bezpieczeństwo przejazdu i przechodzenia przez ten przejazd. Takie inwestycje prowadzimy w 19 miejscach na terenie Śląska – tłumaczy Jacek Karniewski z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych, który twierdzi również, że 98 proc. wypadków, do których dochodzi na przejazdach kolejowych jest spowodowanych brawurą kierowców. – Nie ma przejazdów niebezpiecznych, tylko są kierowcy, którzy nie stosują się do przepisów drogowych. Nasze kampanie społeczne mają podnieść świadomość kierowców i poprawić bezpieczeństwo na przejazdach – dodaje Jacek Karniewski. Przejazd na ul. Zemenhofa nie został wybrany do modernizacji przypadkowo. Przypomnijmy, że kiedyś doszło na nim do tragicznego wypadku, w którym zginęły dwie osoby.
Podczas oficjalnego otwarcia przejazdu w Niewiadomiu, można było również usłyszeć, że zabezpieczenia są bardzo ważne, ale to od kierowców zależy czy na przejazdach będzie bezpiecznie. Żadne urządzenie nie zahamuje samochodu. Kiedyś Czesi, w jednej z kampanii, mieli promować hasło: pociąg ma zawsze rację z mocy prawa i pozycji siły.
Uwaga na kamery
– W torach zainstalowane są czujniki, które inicjują pracę całego systemu na przejeździe. Co ważne, z każdej strony przejazdu zamontowane są po dwie kamery. Jedna z nich rejestruje np. tablice rejestracyjne przejeżdżających samochodów. W przypadku naruszenia przepisów przez kierowców, taki zapis może trafić do odpowiednich służb i być dowodem w sprawie – tłumaczy Wiesław Filar z firmy Bombardier, głównego wykonawcy inwestycji.
Prace związane z modernizacją 19 przejazdów kolejowo-drogowych na terenie całego Śląska zakończą się w grudniu. Koszt przedsięwzięcia w województwie śląskim to ponad 23 miliony zł. Nowy przejazd w Niewiadomiu kosztował 1 mln zł. Dzięki takim inwestycją pociągi przejeżdżające przez zmodernizowane przejazdy nie muszą zwalniać, co ma również skrócić czas przejazdu na poszczególnych trasach.
Marek Pietras