Kącik ZUS
Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku
Planuję wkrótce rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Czy w ramach „jednego okienka” załatwię wszystkie formalności z tym związane, jeśli chodzi o sprawy urzędowe, także te związane z ZUS?
Bartosz M.
Rejestrując działalność gospodarczą należy wypełnić wniosek Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG-1) i złożyć go w urzędzie miasta lub urzędzie gminy Wniosek ten składa się drogą elektroniczną lub osobiście, albo wysyłając go listem poleconym. Wypełniając ten wniosek jednocześnie zgłasza Pan siebie do ZUS jako płatnika składek. Zatem wniosek o - wpis do ewidencji działalności gospodarczej złożony na formularzu CEIDG-1 jest jednocześnie wnioskiem:
- wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych,
zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Organ ewidencyjny prześle niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu, dane z wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej do właściwej jednostki terenowej ZUS wraz z kopią zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Jeżeli jest Pan przedsiębiorcą składającym zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i nie ma Pan nadanego numeru NIP, organ gminy prześle Pana zgłoszenie jako płatnika składek do ZUS po otrzymaniu od właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego nadanego numeru NIP i uzupełnieniu wniosku o ten numer.
ZUS na podstawie danych przekazanych z CEIDG sporządzi za Pana dokumenty zgłoszeniowe płatnika składek.
Zgodnie z zakresem informacji podanych we wniosku sporządzi:
- zgłoszenie płatnika składek – na formularzu ZUS ZFA,
- informację o numerach rachunków bankowych płatnika składek – na formularzu ZUS ZBA,
- informację dotyczącą adresów prowadzenia działalności gospodarczej – na formularzu ZUS ZAA.
Zatem nie musi Pan w/w dokumentów sporządzać sam ani przekazywać do ZUS.
Jednak w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń (a zatem od daty rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej) powinien się Pan zgłosić do w ZUS w celu wypełnienia ZZA lub ZUA, czyli zgłoszenia siebie do ubezpieczeń społecznych i/kub zdrowotnego.