Busy za złotówkę połączą sołectwa
Od 1 czerwca gmina Świerklany planuje wprowadzenie zmian w komunikacji wewnątrz gminy, a w zasadzie poszerzenie obecnych kursów. Wprowadzone zostaną dodatkowe linie
Kursy będą rozpoczynać się od „centrum przesiadkowego” przy kościele w Świerklanach. Jedna pętla będzie obejmować ulice Kościelną, Szerocką, Boryńską, Powstańców, Stawową, Kucharzówkę, Granice i Wodzisławską. Druga pętla będzie przebiegać w Jankowicach i obejmie m.in. ulice Świerklańską, Nową, Kościelną, Rybnicką. Pętle mają się łączyć we wspomnianym „centrum przesiadkowym” przy kościele w Świerklanach. – Mieszkańcy będą mogli zapłacić złotówkę za jednorazowy bilet i na tym samym bilecie korzystać z obu linii. Bilet miesięczny będzie kosztować 15 złotych. Dzięki tym połączeniom mieszkańcy Jankowic będą mogli dostać się na autobus do Wodzisławia i Żor. W czerwcu busy będą kursować w fazie testów i będziemy zbierać wszelkie uwagi, dotyczące funkcjonowania tego systemu. Głównie zależy nam, aby łatwy dostęp do komunikacji miały dzieci i młodzież, dojeżdżające do szkół, dlatego kursy poranne i popołudniowe będą zsynchronizowane z godzinami lekcyjnymi – wyjaśnia wójt Tomasz Pieczka.
Na trzy lata
Nie będzie już darmowej komunikacji do Wodzisławia Śląskiego. – Umowa obowiązywała tylko na dwa lata, o czym poprzedni rządzący gminą nie poinformowali mieszkańców. Teraz trzeba płacić za bilet – dodaje wójt. Wszystkie pozostałe linie łączące gminę Świerklany z sąsiednimi pozostaną bez zmian. Dwie nowe linie na terenie gminy będą obsługiwane przez busy, które będą mogły zabrać do 40 osób na miejscach siedzących i stojących. Będą to te same busy, które obecnie jeżdżą w kierunku Wodzisławia. Zmiany w komunikacji publicznej na terenie gminy są efektem konsultacji z mieszkańcami, którzy sygnalizowali potrzebę uruchomienia dodatkowych kursów, głównie ze względu na uczniów.
Zrobione pod uczniów
Kursy nowych linii będą rozpoczynać się o 6.12 i będą powtarzać się m.in. o 6.50, 7.30. Później busy kursować będą co 2 godziny, a popołudniu znowu zwiększą częstotliwość, aby młodzież mogła dostosować kurs do zakończenia zajęć lekcyjnych. Taki stan rzeczy mimo fazy pilotażowej w czerwcu, ma utrzymać się przez 3 lata, bo tyle ma obowiązywać umowa z przewoźnikiem. Warto dodać, że od 2017 roku obowiązek organizacji komunikacji publicznej między gminami spadnie na starostów powiatów, dlatego sporo może zmienić się w tej materii.
Szymon Kamczyk